Блог Ellis

пятница, 24.04.2009 23:48

Rockabilly

Deep down in Louisiana close the New Orleans,
Way back up in the woods among the evergreens,
There stood a log cabin made of earth and wood,
Where lived a country boy named Johnny B. Good.
Who never ever learned to read or write so well,
But he could play the guitar just like ringin a bell
Johnny B. Good
Chuck Berry

...Джонні-Джонні, так Джонні був місцевою зіркою, крихітка, його пальці бігали по струнам гітари, як зачаровані, а співав він так, що всі молоденькі дівчатка падали йому під ноги. І звісно лише одна Лакі не впала під його ноги , а сам Джонні був скошений наповал красою, недоторканої, як ангел і дикої, як диявол Лакі...

Рік 57ий. Місцеві радіо розриває „Great Balls of Fire”. Навіжені дівчатка штабелями вкладаються у ніг Преслі. У всіх на язику крутиться лиш “Good Golly, Miss Molly”. Вулиці заповнюють банди „поганих хлопчиків” з такими якимись дивними зачісками. Скажені музиканти підпалюють свої інструменти під час виступів. Юні леді, починають непристойно вдягатись і гуляти з хуліганами. Жах!

Так, саме так – саме у 50их миттєво посивіли усі батьки Америки від хвилі Rock’n’Roll’у, яка накрила майже всю молодь. Всі піддавали цю скажену і дику музику критиці, і лиш влада майже нічого не робила. Хто відмовиться від податків, які сплачують продюсери заробляючи шалені гроші на новій і неймовірно популярній музиці?

Хто міг подумати, що сучасну молодь може зацікавити „чорна” музика – джаз, ритм ен блюз. Їм чогось не вистачало, хіт-паради були забиті в’ївшоюся музикою і жоден з батьків не дозволив би, щоб у його домі грала музика чорних. Маленькі хлопчаки бігали до місцевих кабаків і підслуховували під вікнами і дверима, як грає джаз. Тінейджери купували у магазинах кольорові пластинки і ловили на радіо хвилі, які крутили джаз та блюз. Так – щось назрівало. І це була не просто нова тенденція моди – це була революція.


Це був Rock’n’Roll!

І народився Rock’n’Roll...

Рік 52ий. У крамницю грам пластинок такого собі Лео Мінца заходить диск-жокей з WJW, радіостанції Клівленда. Шок! – білі хлопчаки купляють „расові” пластинки і пританцьовують під кольорову музику. Цього не могло бути, але то було так. Вони ловили пульсуючі ритми фортепіано і тенор саксу. Це було неймовірно.
Тугий на вухо, але з чутким нюхом він відправляється до свого директора і випрошує відкрити нову щотижневу програму „забороненої” музики.
То був не хто інший, як Алан Фрід.

У світ виходить щотижневик „Moondog`s Rock And Roll Party” Мун Дога(саме так охрестив себе Фрід – Місячний Пес).

Але що таке Rock And Roll і звідки воно взялося?
Насправді це мабуть просто два слівця, які трапилися Алану на язик. Але обидва ці слова були взяті з негритянського сленгу.
Для білих це було просто трясись та вертись, але у ритм ен блюзі, ці слова мали геть інший характер і далеко не пристойний характер. Тому мабуть не дарма усі батьки встріли цей термін на штики і охрестили його брудним і похабним. І коли у текстах білих виконавців з’являлося „rock with mе”, продюсери миттєво те затирали і воно ставало чимось на штиб „dance with me”.
Тому цілком можливо що ці два слівця з’явились не зі стелі.

Але що ж стало з творінням Фріда? - Нюх не підвів пса і шоу стало популярним серед молоді Клівленду і він пішов далі.
Березень 53го. Фрід організовує „Бал Місячного Пса” на стадіоні Клівленд Арена. Успіх був гарантований, але не такий. Арена вміщувала десять тисяч осіб, але на концерт прийшло тридцять, тридцять тисяч юнаків! Хоча дехто каже що їх було не тридцять, а цілих вісімдесят. І найцікавіше було, що лише третина публіки була чорною. Вісімдесят тисяч змішаної публіки на концерті де виступали лише чорні - це було жахливо. Влада міста цього не могла витримати.
Але й що з того? Фрід зловив свою золоту рибку. Через рік його запрошують до Нью Йорку радіостанція Wins. Саме тоді Алан став зіркою – зіркою Rock’n’Roll’у. Його ім’я на пластинці було знаком якості. Фірми скуповували право на використання його терміну. Він побив касові рекорди Синатри. Фрід став Mr. Rock’n’Roll. Сам він себе називав батьком Rock’n’Roll’у.
Але Фрід не був музикантом, і на сцену з’являвся геть не для того щоб співати. Була потрібна зірка. І такою зіркою став Білл Хейлі. З нього почався зірковий злет Rock’n’Roll сцени.

Але відійдемо від історії і повернемось до жанру. Rock’n’Roll або Rockabilly, як ще то кажуть. Другий термін з’явився від поєднання Rock’n’Roll’у та Hillbilly(кантрі). Перша ж згадка з’явився 23го листопада 56го у пісні „Rock a Billy Gal”.
У 20их у кантрі і блюзу було багато спільного і у тридцятих-сорокових з розвитком у стилях з’явились гурти, які поєднували у собі ці жанри також з західним свінгом. Боб Уілліс та його Техаські Плейбої (Bob Wills and his Texas Playboys) використовували джазові прийоми та почали додавати духову секцію у свою музику.
„Рок ен Ролл? Та хлопче, ми граємо цю саму музику з самого 28го!... Той самий стандартний ритм, та і як ми тіки то не називали у той час. Це те саме, якщо ти навіть слідкуватимеш за ритмом барабанів, як у Африці, чи розбавиш це іншими інструментами. Ритм – ось що головне.”
З появою хвилі бугі у 38му почали записувати так званий Хіллбіллі Бугі, де поєднували кантрі вокал з басом. На початку 50их почали додавати гітарне соло. З появою Блюграсс (Blugrass – різновид кантрі з поєднанням фольгових балад з ірландським та шотландським корінням) йому почали приписувати роль вплинувшую на розвиток рокабіллі.
Серед гуртів, які розпочинали у цих стилях - Speedy West, Tennessee Ernie Ford, Maddox Brothers and Rose, яких дехто називає першим рокабіллі гуртом.

Стиль:

Можна просто сказати, рокабілли – це погані хлопчиська і дівчата 50их.
Джинси, кріпери, бейсбольні та мотоциклетні куртки, піджаки з леопардовими манжетами, робочі та сорочки для боулінгу - все це рокабіллі.

І навіть, як не одяг - головне у рокабілла його зачіска – набріолинене волосся.
З часом та течіями зачіски змінювались, від стандартного коку, до кліну чи голки у сайкобілів.
Дівчата, дівчата ж намагаються слідкувати Pin Up стилю, який сьогодні теж доволі стрімко розвивається.
Ну і звісно невід’ємною частиною рок ен роллу є танці – Бугі Вугі. Також багато хто чув про такий танок, як Rock’n’Roll, але то ніщо інше, ніж спортивна гімнастика. Справжні танці, то є Свінг.

І знову Rock’n’Roll:




50ті – роки коли народились зірки Rock’n’Roll'у: Джеррі Лі Льюіс, Джонні Кеш, Чак Беррі, Літтл Ричард, Елвіс Преслі і багато інших. Були створені записи, які стали світовими хітами. Пісні, яки переспівують десятками років. Але так само швидко, як з’явився, Rock’n’Roll так само швидко і зник з горизонту. Кінець 50их знаменував завершення Rock’n’Roll ери і вихід на сцену геть нових зірок. Наприкінці 57го Елвіс йде в армію. Джеррі Лі з’їдає суспільство, через те, що він одружується зі своєю троюрідною племінницею Мойрою (їй було лише 13). Біг Боппер, Рітчі Валенс та Бадді Холлі гинуть у авіакатастрофі.
Розпочинається ера поп музики. Елвіс після повернення з армії, перевертається з дикого бунтаря у ніжного романтика, знімається у кіно. Льюіс йде у кантрі.
З появою нових напрямків, появою хіпі, бітломанії та комерціалізацією музики терміну Rock’n’Roll присвоюють геть інше значення. Абсолютно всю рок, чи просто швидку, „веселеньку” музику починають називати Rock’n’Roll’ом.
Але майже через десять років, голови молоді знову починає крутити Rock’n’Roll. Майже з запізненням у десяток років, у Європу приїздить Рокабіллі. По всьому світу починають з’являтися рокабіллі течії і гурти.

На початку 70их у Англії починають з‘являтись рокабіллі гурти. У Англії трохи змінюють манеру гри і ця течія починає називатись Тедді Боями. Тедді слухали лише найкраще. Вони були круті, вони були дикі. У Англії Тедді об’єднувались у банди, мали за постійні місця зборів різні бари чи клуби. А якщо жокей ставив не круту музику, його могли попросити поставити справжній рок ен ролл, а модів які заходили до їх пабів виводили на вулицю у жорстоко били. Також Тедді Бої часто билися з іншими течіями, такими як скінхеди та панки. І навіть коли у Англії з‘явились хепкети, які слухали не виключно класиків рок ен роллу, а й інше рокабіллі, вони стикалися і з ними. Тедді навіть принципово не слухали рокабіллі, крім певних винятків.
Тедді були дійсно божевільні. Вони навіть вступали у бійки між собою, коли 4 грудня 76го у Evening News вийшла стаття, у якій розповілося як сотні тедді встряли у бійку на концерті Білла Хейлі між собою. Хлопців, які плясали під сценою і у проходах, попросили зайняти свої місця, ті ж вступили у суперечку з охороною, до яких приєдналися інші тедді, які хотіли просто дивитися концерт.
Вони були дійсно божевільні.

У 80их у Англії під впливом рокабіллі та панку формується такий напрямок, як Psychobilly.

У СРСР рокабіллі дійсно приходить пізно. Перший гурт з’явився у Латвії, у 64му – це був ансамбль „Архів”. Вони ж першими у СРСР випустили свою пластинку з каверами на хіти і було це аж у кінці 80их. Перші гурти Росії починають з’являтися у кінці 80их. Тоді у Ленінграді починають грати неорокабіллі гурт Swindlers, зараз які мешкають у Копенгагені. На російську сцену приходять такі гурти як The Big Livers, The Cadillacs, The Phantoms (Пітер), Beat Devils, Smokin’ Booldozers, Мистер Твистер, RawCats’88, Бинго! у Москві. В Тулі - Stressor.

Рокабіллі в Україні.

Сьогодні Украбіллі розвивається значними темпами. Mad Heads стають доволі відомими у Європі, а потім вже в Україні. Вони випускають 4 альбоми, але потім зосереджуються суто на українській сцені і їх музика піддається впливу таких напрямків, як ска, реггі; переходять з традиційної англійської мови, на українську і починають грати більш комерційну для української сцени музику, через що піддалися сильній критиці рокабіллі тусовки України.
Також здобувають великою популярності у Європі Ot Vinta. Крім них сьогодні можна почути такі гурти, як Руки’В Брюки, Cheekybenders, WiseGuyz, Mr.Oч & His Root Boys, Tomato Juice.
З 2004го року проводиться щорічний фестиваль Украбіллі Вибух, який збирає, як виконавців сайкобіллі і рокабіллі України, так і Росії і інших країн Європи.

Так - молоді, але не менш дикі.

Keep rollin’…

(Автор фото - Макс Гелевера.)



0.00
Голосовать могут только зарегистрированные пользователи



blog comments powered by Disqus

Афиша

STING & SHAGGY
14 ноября в Дворец Спорта
Tribute «Rammstein» — band «Der Herrscher»
14 ноября в Docker pub
Jah Khalib
15 ноября в Дворец Спорта
НЕРВЫ
15 ноября в Atlas
Антін Мухарський та Орест Лютий
15 ноября в Docker pub





Музыкантам
web support